30ans de punk Jean Rouzaud

L'inconnu de Bazooka. Édition Ragage. 80 pages. (épuisé. Éditeur disparu !) Pages BD & dessins Actuel, Libé, Echo, Bulletin périodique, Activité Sexuelle Normale, Cahiers du cinéma ...  Photos : Alain Bizos

Masters of the ninth art. Édition Liverpool University Press. Matthew Screech. 250 pages. Couverture Jean Rouzaud extraite de "Una verdadera del tio José". Magazine "Activité Sexuelle Normale" (Bazooka Prod chez Almond Press) signé José Perfeccion. 

On page 1 of ‘Una Verdadera del Tio ]osé’ a dissipated-looking man (]osé, one assumes) smokes a joint, not a pipe, in pleasant surroundings: there are trees, flying birds and a hilltop castle, which suggests a romanticised view of the past. The setting looks agreeably rustic, yet it is also apparently urban: however, ]osé’s city, unlike.
Oncle Paul’s, is cluttered up with billboards advertising various consumer products. The caption reads: ‘Tu te promenes dans la rue. Rien de spécial a faire.’ In the picture below, ]osé walks past a photo-montage which has advertisements for cigarettes, seedy cabarets and strip clubs. On the next page, a critique of sexist attitudes and of the ninth art’s (mostly male) readership is implied, in gross language which is said to be that of the readers themselves a woman stands on a pedestal marked ‘prix phallo 1976’, while a text reads ‘chatte, moule, con, figue...  ces mots ont été les votres" the text runs up the " left~hand margin, making conventional left-to-right reading impossible. On page 3 language loses its meaning. Pictures of people in the street and on the metro are accompanied by a text that says: ‘]e m’suis acheté un costard en Alpaga, en Alpego, en Al Capone, en Alpages, en Alpoggi’ etc. The last page is a huge, finely detailed picture of a crowd of people, drawn in a broad range of styles from Disney to photo-realism. The picture contains, among much else, a pregnant Brigitte Bardot, Yul Brynner with a shiny head of hair, and a woman who says: ‘Bonjour Corto, c’est moi: la tentatrice chauve’. Her words are not gratuitous and they say much about RouZaud’s influences. The woman is referring to Hugo Pratt’s adventure comic about a wandering sailor, Corto Maltese; she is also referring to the Absurdist playwright Eugene lonesco’s Cantatrice chauve (1950).

 

Quand j'ai créé Z, je voulais raconter en BD ce que je faisais à Paris, comme quelques autres : une frange de curieux, au courant de tout et allant de concerts en expos et de cocktails en parties ... Tous les journaux qui ont accueilli les non-aventures dites "Modernes" de Z, on fini par me virer : trop snob, pas de chute à la fin, pas de la BD, trop prétentieux, bref tous les prétextes furent bon pour évacuer le pauvre Z qui se permettait de raconter les clubs et les modes (qui au fond amusaient tous le monde). Tous les épisodes étaient authentiques, car la réalité est toujours plus extraordinaire que la fiction. On y croisait Bizot (le premier et le dernier à l'avoir publié), mais aussi Pacadis, Godart, Garouste, David Rocheline, Adeline André, Caroline Loeb, Funkadelic, Philippe Kroutchey, Florence Maeght, le staff de Gaultier, les groupes Alchymia ou Totem, Zermati, Pierre Edelman et tant d'autres ...

La Zone. 1978. Editions Derner Terrain Vague. Avec des textes de Zerbib, Bizot, Burnier, Rambaud + des photos rares (réunissant des planches d'Actuel, Echo des Savanes).
La fin des branchés. 1985. Editions Humanoides associés (avec les publications de Pilote et Métal Hurlant).

Tous deux épuisés, le premier avec 3000 exemplaires et le second 15000 ! 

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